صدا سازی

شاید کسانی را دیده باشید که هنگام صحبت، صدا ی بلندی دارند و بعضی اوقات اطرافیان به طعنه به آنها می گویند "مگه بلند گو قورت دادی؟" 

گاهی اوقات هم افرادی هستند که صدای آنها آنچنان ضعیف است که بایستی گوش خود را تیز کنید تا بفهمید چه می گویند.

 

 در پایان این مقاله می توانید، فایلهای صوتی سمینار "فن بیان و مهارت سخنرانی" با تدریس مهندس امیر احمدی را به طور رایگان دریافت نمایید. 

 

صدا سازی یعنی چی؟

صداسازی به معنای تقویت تارهای صوتی است که نقش مهمی در تولید صدا از حنجره ی ما دارند.

اگر به شکل تارهای صوتی دقت کنید، مانند یک عضله هستند که اطراف آنرا ماهیچه هایی در بر گرفته و بدین لحاظ اینطور به نظر می رسد که تقویت ماهیچه های تارهای صوتی، منجر به تغییر صدا و محکم شدن آن می شود.

 

تقویت تارهای صوتی

برای تقویت تارهای صوتی بایستی به گونه ای درست و علمی آنها را ورزش دهیم.

شاید کسانی را دیده باشید که هنگام صحبت، صدای بلندی از دهانشان بیرون می آید و بعضی اوقات اطرافیان به طعنه به آنها می گویند "مگه بلند گو قورت دادی؟"

گاهی اوقات هم ممکن است افرادی را دیده باشید که صدای آنها آنچنان ضعیف است که بایستی گوش خود را تیز کنید تا بفهمید چه می گویند.

همانطور که یک عضله ی ضعیف را می توان با تمرین کردن تقویت کرد و با آن، وزنه های سنگین تری را جابجا نمود، تارهای صوتی نیز بخاطر دارا بودن عضلاتی مشابه، می تواند با تقویت شدن، صدای بلندتر و پرتری را تولید نماید.

 

هرگز فکر نکنید صدای شما قابل تغییر نیست

البته تن صدای شما تغییر زیادی نخواهد کرد، این قوت و بلندی صدای شماست که وقتی تارهای صوتی تان قوی شوند، می تواند تغییر کند.

وقتی تارهای صوتی تقویت می شوند، بخاطر تلفظ بهتر کلمات و بهتر شنیده شدن صدا، گاهی اوقات ممکن است دیگران احساس کنند که صدای شما تغییر کرده است.

بایستی این موضوع را اینطور کامل کرد که تقویت تارهای صوتی، منجر به انعطاف بیشتر آنها و قوی شدن صدا می گردد که خود، در تن صدای شما تأثیر قابل توجهی دارد.

 

چرا باید تارهای صوتی تقویت شوند؟

ورزشکاران رشته های استقامت، برای بهتر عمل کردن در رشته ی ورزشی شان، علاوه بر نیاز به تقویت عضلات درگیر، نیازمند برخورداری از استقامت عضلانی می باشند.

بعنوان مثال، یک دونده ی دوی ماراتن، بایستی بتواند ساعتها بدود. در طول زمان دویدن او، اگر چه عضلات بدنش خسته می شوند اما کارآیی خود را از دست نمی دهند.

برای یک سخنران نیز تارهای صوتی، بایستی همین ویژگی را دارا باشد. اگر برای دقایقی صحبت کنید، مسلما احساس فشار در گلوی خود می کنید، این فشار، ناشی از خستگی عضلات تارهای صوتی ست.

وقتی تارهای صوتی را تقویت می کنید، قادر خواهید بود برای زمان طولانی، شاید چند ساعت با صدای بلند و رسا صحبت کنید بدون اینکه صدایتان بگیرد و یا اصطاحاً خش بردارد.

 

صدای رسا

داشتن صدای رسا برای یک سخنران، ویژگی مهمی ست. تقویت تارهای صوتی و رسا بودن کلام، باعث می گردد صدای ما به خوبی به مخاطب برسد و برای او قابل شنیدن و درک شود.

این امر موجب می گردد، مخاطب، زحمت کمتری را برای شنیدن صحبتهای ما متحمل شود. علاوه بر آن، اگر صدای ضعیفی داشته باشید، از طرف مخاطب، جدی گرفته نخواهید شد.

 

استقامت صدا

اگر همراه با یک دونده ی ماراتن، فاصله ی ۱۰ متری را بدوید، احتمالاً با هم به خط پایان می رسید. این فاصله ی کوچک تفاوت شما را با یک ورزشکار حرفه ای نشان نمی دهد. اختلاف توانمندیهای شما، زمانی واضح و ملموس خواهد شد که قرار باشد ۱۰ کیلومتر بدوید. در اینصورت شاید شما اصلاً به خط پایان نرسید.

در مورد صدا نیز به همین صورت است. قدرت صدای افراد در حالت عادی، اگر چه بسیار نزدیک به یک سخنران است، اما زمانی که قرار باشد ۲ ساعت سخنرانی صورت گیرد، معلوم خواهد شد چه کسی صدای با استقامتی دارد و چه کسی در میانه ی راه، دچار گرفتگی صدا خواهد شد.

موضوع استقامت صدا، با وجود پنهان بودنش، موضوع بسیار مهمی ست که تفاوت مهم یک سخنران حرفه ای و آماتور را نشان می دهد.

برای برخورداری از استقامت صدا، بایستی مانند یک ورزشکار دوی ماراتن، تمرینات مداوم گرم کردن صدا را انجام دهیم. این تمرینات در ادامه ی این مقاله خواهد آمد.

 

جدی گرفته شدن

برخورداری از صدای رسا و اصطلاحاً پرجوهره، باعث می شود صحبت ما جدی تر گرفته شود و مورد بی اعتنایی قرار نگیرد.

فرض کنید وارد فروشگاه پوشاک می شوید و قصد دارید قیمت چند لباس را از فروشنده بپرسید. اگر صدای کم رمق و آهسته ای داشته باشید، ممکن است فروشنده به سؤال شما توجه نکند و به سایر مشتریها برسد.

اما زمانی را تصور کنید که با صدایی رسا و محکم می پرسید: "عذر می خوام، قیمت این لباس چقدره؟"

به نظر شما، فروشنده می تواند به شما توجه نکند؟ خیر، او چاره ای جز توجه کردن و پاسخ دادن ندارد.

در مورد سخنران نیز این موضوع صدق می کند. اگر سخنران صدای آهسته ای داشته باشد، توسط مخاطبان جدی گرفته نمی شود و آنها احتمالاً توجه زیادی به او نخواهند کرد.

 

گرم کردن صدا

اگر قصد داشته باشید تمرینات ورزشی خاصی را انجام دهید، قبل از شروع ورزش، ابتدا بدن خود را گرم می کنید. اگر اینکار را انجام ندهید، بدن شما دچار آسیب و افت شدید خواهد شد.

در مورد صدا نیز همین امر صادق است.

 

تمرین گرم کردن صدا

تمریناتی که معمولاً در کارگاههای صدا سازی استفاده می شود، مربوط به هزاران سال پیش است. زمانی که سرودهای مخصوصی در کلیساها اجرا میشد و مردم بایستی آیین های ویژه ای را گرد هم و با صدای بلند اجرا می کردند.

انسانها در همان زمان به این نتیجه رسیدند که برای برگزاری چنین برنامه ای، نیازمند تقویت صدای خود هستند و به همین دلیل، روی این موضوع کار کردند.

موسیقی ایی که در زیر می شنوید، یکی از مبناهای تمرین گرم کردن صداست. این صدا بایستی در حالی که دهان بسته است و هوا از بینی خارج می شود، در حنجره ایجاد شود. این صدا شبیه زمزمه کردن است.

 

مهمترین تغذیه

تغذیه ی تارهای صوتی، آب است. تارهای صوتی برای اینکه عملکرد مناسبی داشته باشند، بایستی به میزان کافی از آب برخوردار شوند، همانطور که تغذیه ی ماهیچه های بدن ما از مواد معدنی و مغذی ست.


تنفس صحیح

یکی از عوامل تأثیرگذار برای داشتن صدای مناسب، تنفس صحیح و اصولی ست. اغلب افراد به شیوه ی نادرست نفس می کشند.

بایستی بدانیم که هر چه هوای بیشتری از تارهای صوتی عبور کند، قوت صدای بالاتری را دارا خواهیم بود. در ضمن، ما نیازمند آنیم که دم و بازدم سریع و مناسبی داشته باشیم.

 

تنفس دیافراگمی

برای برخورداری از دو ویژگی مطرح شده، یعنی حجم هوای بیشتر و دم و بازدم سریع، بهترین شیوه ی تنفس، تنفس دیافراگمی می باشد.

این شیوه ی تنفس صحیح، به خوبی در نوزادان دیده می شود.

اگر به شکل نفس کشیدن نوزادان دقت کنید، این شکم آنهاست که هنگام دم و بازدم، بالا و پایین می شود نه سینه ی آنها.

ما به غلط، شیوه ی تنفس خود را تغییر داده ایم و تنفس سینه ای برایمان عادت شده است. می توانیم با تمرین و سعی در تغییر شیوه ی تنفسمان، مجدداً به حالت اولیه برگردیم و به آن عادت کنیم.

برای اینکار، کافیست هنگام تنفس عادی و عمیق، سینه ی خود را ثابت نگه دارید و هوا را به سمت شکم (پرده دیافراگم) هدایت کنید.

با اینکار، قادر خواهید بود حجم هوای بیشتری را وارد ریه های خود کنید و در عین حال، سریعتر دم و بازدم نمایید.

دم و بازدم سریعتر، به شما کمک می کند تا هنگام صحبت کردن، تنفس راحت تری داشته باشید.

امیر احمدی

 

۱۰۰% تخفیف برای دریافت محصول "سمینار فن بیان" با استفاده از کد تخفیف sokh

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.