افزایش دایره واژگان
در این مقاله، درباره ی تکنیک های یادآوری و بکارگیری کلمات بیشتر در کلام فرزندمان صحبت می کنیم. هدف ما، افزایش دایره واژگان اوست.
.
حرف زدن کودک
وقتی کودک شروع به حرف زدن می کند، با توجه به کلماتی که شنیده و می تواند بیان کند، منظور خود را انتقال می دهد.
.
از شنیدن تا بیان کردن
واقعیت اینست که بین شنیدن کلمات توسط فرزند ما تا بکارگیری و استفاده از آن، یک فاصله ی زمانی وجود دارد. این فاصله ی زمانی به این صورت پر می شود که
۱- فرزند ما بایستی بتواند آن را تلفظ کند، یعنی توانمندی بیان آن کلمه به کمک اندام تولید صدا در او شکل بگیرد
۲- محل استفاده از آن کلمه و مفهوم دقیق آنرا در ذهن خود حلاجی کند تا بتواند جای مناسب آن را درک کند.
۳- هنگام نیاز، بتواند آنرا به خاطر آورد و در لحظه، به کار ببرد.
.
شنیدن کافی نیست
با این توضیح، متوجه شدیم که چرا فرزند ما نمی تواند اینهمه کلمه ای که می شنود را به زبان آورد و در کلام خود استفاده کند.
جالب است بدانید فرزند ما، به بسیاری از همین کلماتی که می شنود، دقت نمی کند و اگر دقایقی بعد، از او بپرسید، آن کلمات را به یاد نمی آورد. زیرا توجه و دقت کافی را به آن کلمه نداشته و فقط شنیده است.
در ادامه، دو تمرین بسیار عالی و اثربخش ارائه داده ایم تا به کمک آنها، دایره ی واژگان فرزندتان (و حتی خودتان) را بزرگتر کنید.
.
.
تمرین جمله سازی
یکی از بهترین تمریناتی که دایره ی واژگان را بزرگ تر می کند، تمرین جمله سازی با کلمه ی مورد نظر است.
روش کار به این صورت است که کلمه یا کلماتی که شما یا فرزندتان دوست دارید در کلام او وارد شود را مشخص کنید و از فرزندتان بخواهید به مدت یک دقیقه، جملاتی بگوید که آن کلمه در آن وجود دارد.
در تمام جملات بایستی این کلمه وجود داشته باشد و بصورتی درست و معنادار استفاده شود.
در روزهای ابتدایی، لازم است به فرزندتان کمک کنید تا جملات را تکمیل کند و یا تناسبی بین فعل و فاعل ایجاد نماید.
به مرور و پس از چندین روز انجام این تمرین، متوجه می شوید که ناخودآگاه، کلمات استفاده شده، در کلام فرزند شما وارد شده و به دایره واژگان او پیوسته است.
.
توضیحات درس ۲۱ دوره “فن بیان و اعتماد به نفس فرزندان” :
.
دوره رایگان “فن بیان فرزندان” (از اینجا وارد شوید)
.
تمرین زنجیره ی کلمات
تمرین زنجیره ی کلمات کمک می کند تا کلماتی که قبلاً شنیده ایم و در ذهن ناخودآگاه ما جای گرفته است، یادآوری شده و به زبان آورده شود.
قبلاً گفتیم که شنیدن و دانستن یک کلمه کافی نیست و بایستی بکار برده شود تا بر زبان جاری گردد.
این تمرین، فرزند ما را وادار می کند، کلماتی که شنیده و بلد است را به خاطر آورد و از آن استفاده کند.
روش انجام این تمرین به این صورت است که ابتدا یک کلمه، بصورت تصادفی انتخاب می کنید. این کلمه می تواند نام یکی از اشیای اطرافتان باشد.
سپس با حرف آخر آن کلمه، کلمه ی بعدی را شروع می کنید. یعنی کلمه ی بعدی، بایستی با حرف آخر کلمه ی قبل شروع شود.
.
مثلاً اگر اولین کلمه، دیوار است، کلمه ی بعد بایستی با حرف “ر” شروع شود. مثل “رنده”. همینطور کلمه ی بعد بایستی با حرف “ه” شروع شود و به همین ترتیب ادامه پیدا می کند.
در ابتدا می توانید این بازی را بصورت دو نفره با فرزندتان انجام دهید. یک کلمه شما و کلمه ی بعد، فرزندتان.
با تکرار این تمرین، مکث های بین کلمات، کمتر می شود و هر قدر مکث ها کمتر باشد، بهتر بوده و بازخوانی سریع تر کلمات را نشان می دهد.
امیر احمدی
.
می خواهم فرزندم را تحت آموزش حرفه ای و تضمینی قرار دهم (کلیک)