ابزارهای یک سخنرانی حرفه ای
تقریباً همه ی افراد نیازمند صحبت کردن در جمع های کوچک و بزرگ هستند. اگر ابزارهای یک سخنرانی حرفه ای را بلد باشیم، تمام بخش های صحبت ما، باعث جلب نظر و توجه مخاطب ما خواهد شد.
.
برای اینکار بایستی به ابزارهای زیر مسلح باشیم:
- ساختار در سخنرانی
- محتوای مناسب
- مدیریت ترس از سخنرانی
- بیان و لحن مناسب
- صدای مناسب
- مخاطب شناسی
.
ساختار در سخنرانی
هر صحبتی بایستی دارای یک شالوده یا طرح کلی باشد. در غیر اینصورت، دچار پراکندگی و حتی ناتمام ماندن خواهد شد. این ساختار در حالت ساده عبارت است از: شروع، بدنه، جمع بندی و دعوت به اقدام. هر ساختاری از سخنرانی، این شالوده ی ساده را در خود داراست و دلیلی بر اینست که هدف سخنرانی محقق خواهد شد.
.
محتوای مناسب
مخاطبان شما گرد هم آمده اند و به صحبتهای شما گوش می دهند تا محتوای مناسبی را دریافت کنند. این محتوا می تواند آموزشی، انگیزشی، سیاسی، مطالبه گری و یا هر موضوع دیگری باشد. محتوای صحبتهای شما بایستی مطالبی باشد که مخاطبانتان منتظر شنیدن آن هستند. محتوایی که برای حاضران در جلسه، شنیدنی ست و آنها حاضرند وقتشان را برای شنیدن آن هزینه کنند.
.
مدیریت ترس از سخنرانی
هنگامی که می خواهید برای جمعی صحبت کنید، به طور طبیعی، دچار استرس و ترس می شوید. این ترس تا قبل از شروع به صحبت، حداکثر مقدار است. زمانی که شروع به صحبت می کنید، تا حد زیادی از ترستان کاسته خواهد شد، اما در بسیاری از افراد، به طور کامل از بین نمی رود.
.
برای شرکت در دوره نیمه رایگان غیرحضوری “فن بیان”، روی تصویر بزنید
.
.
بیان و لحن مناسب
بیان روان و کلام دلنشین، یکی از فاکتورهای مهم برای موفقیت یک سخنران است. دارا بودن صدای آهنگین و نه مونوتن، داشتن لحن های متنوع در بخشهای مختلف صحبت و نه لحن یکنواخت، روان صحبت کردن و نه مکث های آزار دهنده، درست و واضح تلفظ کردن کلمات و نه جویده جویده، و … از نکات مهم و اساسی در سخنرانی ست.
.
صدای مناسب
اگر صدای سخنران، آهسته و کم رمق باشد، پس از دقایقی، ذهن مخاطبان را بطور ناخودآگاه به بی توجهی وامی دارد. داشتن صدای رسا و پرجوهر، تأثیر بسیار زیادی روی مخاطبان و نگه داشتن توجه آنها دارد.
.
مخاطب شناسی
یک موضوع یکسان، بایستی به شکل های متنوع برای اقشار مختلف جامعه ارائه شود. مخاطب شناسی به معنای درک احساس و انگیزه ی مخاطب است. عدم توجه به این موضوع، باعث می شود مطالب مورد نظر ما به شکل درست در ذهن مخاطب جای نگیرد.