پرزنت حرفه ای
برای همه ی ما در زندگی بارها پیش آمده که مجبور بوده ایم موضوعی را برای تعدادی از افراد بیان نماییم و توضیح دهیم.
اما روش ما عموماً برگرفته از یک تجربه و ناشی از سعی و خطا بوده است. شاید این سؤال برایتان پیش آید که برای یک ارائه یا پرزنت حرفه ای به چه مهارتهایی نیازمندیم؟
.
داشتن ساختار
داشتن ساختار در سخنرانی به این معناست که مطالبی که قرار است به مخاطبان ارائه شود از یک نظم و ساختار درست برخوردار باشد. اگر این ساختار در ارائه ی ما وجود نداشته باشد، اصطلاحاً می گویند مطالب خیلی شلخته ارائه شد و ترتیب نداشت. مخاطب حق دارد مطالبی را بشنود که از یک نقطه ی مشخص شروع می شود و به یک نتیجه معین ختم می گردد. در صورتی که این روال، در ارائه ی ما وجود نداشته باشد، یک پرزنت حرفه ای نخواهد بود.
.
یک متن مناسب
برای یک پرزنت حرفه ای، بایستی حرف های مهمی تهیه گردد که برای مخاطب، مهم و قابل استفاده تلقی شود. اگر جملات و کلماتی مورد استفاده قرار گیرد که متن پرزنت را سطحی و یا عامیانه نشان دهد، توجه و رضایت مخاطب را جلب نخواهد کرد. داشتن متنی که از جملات درست و پرمغزی تشکیل شده است، باعث اعتماد به نفس سخنران و بهره گیری مخاطبین خواهد شد.
.
.
غلبه بر ترس
هر کس، در هر موقعیت جدید دچار استرس و دلهره می شود. وارد شدن به فضای جدید، عاملی برای ایجاد ترس است و نباید آنرا غیر عادی دانست. وقتی بدانیم تمام سخنرانان حرفه ای دنیا، در اولین سخنرانی های خود و حتی در ابتدای سخنرانی های حال حاضرشان، دچار دلهره و اضطراب می شوند، به خود سخت نمی گیریم و فرصت می دهیم تا کم کم بر شرایط تسلط پیدا کنیم. برای یک پرزنت حرفه ای، بایستی بر ترس های خود غلبه کنیم و حتی با وجود ترس و اضطراب، وارد گود شویم و عمل کنیم.
.
برای مدیریت ترس از سخنرانی می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.
.
بیان جذاب
برخورداری از بیان شیرین و جذاب، یکی از محاسن سخنرانان بزرگ دنیاست. آنها یاد گرفته اند که زیبا و گیرا صحبت کنند و البته اینکار با تمرین و تکرار بدست آمده است. روشهای عملی بسیاری برای اصلاح نحوه ی بیان و گفتار یک شخص وجود دارد که برای مطالعه، می توانید روی اینجا کلیک کنید.
صدای رسا
داشتن صدای رسا، لازمه ی پرزنت حرفه ای برای یک سخنرانی طولانی و پرمخاطب است. اگر صدایتان را تقویت نکرده باشید، به زودی دچار گرفتگی صدا و گلو درد می شوید.
.
صدای رسا همچنین باعث می شود، افرادی که در فاصله ی بیشتری از سخنران قرار دارند، صحبتهای او را بشنوند. این حالت زمانیکه در یک جمع نسبتاً کوچک در حال صحبت هستید و شرایط استفاده از سیستم صوتی وجود ندارد، بیشتر احساس می شود.
.
.
برای شرکت در دوره نیمه رایگان غیرحضوری “فن بیان”، روی تصویر بزنید
.
آشنایی با مخاطبان
از آنجایی که صحبتهای ما برای مخاطبینی ارائه می شود که معمولاً از یک قشر هستند و ویژگی های مشترک بسیاری دارند، بایستی در هر سخنرانی، ویژگیها و ساختار فکری مخاطبان آن سمینار را شناسایی کنیم و درباره ی آن بررسی نماییم.
انتظارات آنان و هدفی که بخاطر آن در سمینار ما شرکت می کنند، بایستی شناسایی شود و آگاهی به آن، فقط وظیفه ی شخص شماست.
امیر احمدی
.