قدم هشتم چالش ده روزه “اعتماد به نفس”

به قدم هشتم چالش “اعتماد به نفس” خوش آمدید

در گام هشتم چالش اعتماد به نفس، قصد داریم یکی از توهمات ذهنی خود را در ارتباط با دیگران از پیش رو برداریم. توهمی که باعث خجالت و زیان ما می شود.

.

.

 

نکنه مزاحم باشم

حس عجیبی در افراد وجود دارد زمانی که کاری از دیگران می خواهند که متداول است یا یک درخواست معمول و عادی دارند و فکر می کنند که باعث مزاحمت و اذیت دیگران شده اند.

ضمیر ناخودآگاه فرد اینطور برنامه ریزی شده است که اگر چیزی از دیگری می خواهد، ممکن است باعث اذیت او شود، یا وقت او را بگیرد و یا آسایش او را به هم بزند و یا آنها را ناراحت کند.

به همین خاطر، با خجالت، کمرویی و ضعف، درخواست خود را مطرح می کنند و یا اینکه تن به شرایط موجود می دهند.

.

.
.
رفتارهای محدود شده

موضوع اینست که خیلی از ما، رفتارهایمان را بصورت کنترل شده و سانسور شده ابراز می کنیم و بصورت افراطی، خود را محدود می نماییم.

خیلی از ما، خود را تحت فشار می گذاریم تا مبادا به کسی آسیب و گزندی برسانیم و خواست و نیاز ما، موجب ناراحتی دیگران شود. مبادا دیگران از دست ما ناراحت شوند.

 

.

.
نگرانی درونی

یه عنوان مثال:

  • به فروشگاه لباس میرویم و چند تا از جنس های آنها رو می بینیم. مغازه دار جنس های مختلف با طرحهای متفاوت را جلوی ما میگذارد، اما مورد پسند ما نیست و نظر ما را جلب نمی کند. پیش خودت فکر می کنیم “این همه زحمت بخاطر من کشیده، خیلی بده که چیزی نخرم، پس زحمتش چی میشه” و بدین ترتیب لباسی را می خریم که دوست نداریم.

 

  • برای انجام کاری، وارد فروشگاه یا اداره ای می شویم و با صدای آهسته سلام می کنیم تا مبادا باعث اذیت آنها شویم. از متصدی آنجا با کمرویی و احساس مزاحمت، سوال یا درخواستمان را می خواهیم. نگرانیم که مبادا کاری داشته و ما مزاحم او شده ایم.

 

  • با هر کس صحبت می کنیم، با صدای آهسته حرف میزنیم، طوری که گاهی اوقات متوجه حرف ما نمی شوند. بخاطر اینکه مبادا صدای ما بلند باشد و باعث اذیت و آزار او شود.

.

برای کار کردن روی عزت نفس خود، از اینجا وارد آموزش رایگان “عزت نفس” شوید و لذت ببرید.

.

نگرانی یا توهم

این ملاحظات، توهم ذهنی ماست و وجود خارجی ندارد. به این معنا که شغل آن مغازه دار یا کارمند اداره، نشان دادن اجناس و پاسخ دادن به مراجعان است. او هیچوقت از پرسش ما یا دیدن اجناس توسط ما ناراحت نمی شود.

کسی که در یک اداره مشغول به کار است، وظیفه دارد به ارباب رجوع پاسخ دهد و برای همین امر در آن موقعیت شغلی قرار دارد و حقوق می گیرد. 

.

..

.

.

از اون طرف بوم نیفتی

البته اینکه حواس مان باشد که به کسی آسیب نرسانیم و باعث اذیت مردم نشویم نیز موضوع کاملاً درست و بجایی ست.

خیلی از افراد متوجه این نیستند که در حال مزاحمت دیگران اند و آسایش آنها را سلب کرده اند. از جمله ی این موارد زمانی ست که:

 

  • صدای موسیقی آنها، همسایه را اذیت می کند.
  • رانندگی بد آنها، آرامش دیگران را مختل می کند.
  • صدای بلند آنها، باعث اذیت شدن گوش اطرافیان است.
  • طرز نشستن آنها در تاکسی، باعث زحمت دیگران شده است.

 

در نظر گرفتن دیگران و مراقبت از رفتار و کردار خود در برابر آنها، یک ویژگی مثبت و نشانه ی خودآگاهی فرد است، اما در جایی که بصورت افراط گونه و بی مورد اعمال شود، فقط باعث زیان خود فرد است.

.

.ویدئوی زیر را ببینید:

.

.
نیاز به تمرکز داری

بایستی با انجام تمریناتی که در ادامه خواهد آمد، ضعف اعتماد به نفس خود را در این مورد، از بین ببرید و بر این توهم ذهنی غلبه کنید. 

 

.

لطفاً وارد عمل شو
  • برای یکی از خریدهای عادی خود، حداقل به ۵ مغازه بروید و اجناس را ببینید و در مورد آنها سوال بپرسید. به فروشنده اجازه دهید تا اجناس را نشان دهد و توضیحات مورد نظر را بیان کند. بعد از دیدن اجناس و بدست آوردن اطلاعات کافی، تشکر کنید و چیزی نخرید (حتی اگر به نظرتان خیلی مناسب می آمد)،  آنجا را ترک کنید و سراغ مغازه ی بعدی بروید.
  • این تمرین را انجام بدهید و حس خود را زیر همین مقاله، برای من کامنت کنید!

.

منتظر خواندن تجربه های خوب شما هستم.

..

.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code