هشت مرحله یادگیری بدون فراموشی دانشگاه هاروارد
هشت مرحله یادگیری بدون فراموشی ارائه شده توسط دانشگاه هاروارد که فراموشی را تقریباً به صفر می رساند.
لطفاً با دقت این مراحل را پیگیری نمایید و از نتایج آن شگفت زده شوید:
فایل صوتی این کارگاه را می توانید از اینجا (رایگان) دریافت نمایید
۱- نگاه اجمالی به کل کتاب
این مرحله زمانی ست که یک کتاب را برای اولین بار تهیه میکنید. در این مرحله، کتاب را بررسی مختصری می نمایید تا بفهمید درباره چیست؟ چه موضوعاتی دارد؟
نگاهی به فهرست می اندازید تا ببینید دارای چند فصل است؟ کتاب چند صفحه دارد؟ و اطلاعاتی از این دست را درباره کتاب بدست می آورید.
البته کتابی که از قبل با آن آشنا هستید و یا قسمتی از آنرا خوانده اید، نیازی به این مرحله ندارد. این مرحله ممکن است یک دقیقه زمان ببرد، یا شاید پنج دقیقه و یا بیشتر. این زمان، بستگی به حجم کتاب دارد.
۲- بررسی اولیّه یک فصل یا یک بخش از کتاب
در مرحله ی دوم، بخشی را که می خواهید بخوانید انتخاب می کنید. سپس عنوان فصل را نگاه می کنید. تیترها و قسمتهایی که درشت تر از دیگر مطالب نوشته شده را می بینید. به مطالبی که رنگی نوشته شده دقت میکنید و در انتهای فصل هم اگر خلاصه یا نتیجه گیری و یا پرسشی وجود داشت به آن هم نگاهی میاندازید.
در این مرحله، متن خوانده نمی شود. تنها یک سری اطلاعات اولیه از این فصل بدست می آید. منظور از اطلاعات اولیه آنست که بفهمید موضوع مطالب این فصل درباره چیست؟ احتمالاً یک یا دو دقیقه و یا حتی بیشتر طول خواهد کشید. این نیز بستگی به حجم آن فصل از کتاب یا قسمت مورد نظر دارد. در بعضی مواقع که حجم فصل زیاد است _بعنوان مثال ۵۰ یا ۶۰ صفحه_ می توانید آنرا به چند قسمت کوچکتر تقسیم کنید.
۳- سؤال گذاری
در مرحله ی سوم با توجه به اطلاعاتی که از مرحله ی دوم بدست آورده اید، چند سوال در ذهنتان طرح می کنید و یا روی کاغذ می آورید، شاید این سوالات خیلی کلی باشند و یا شاید اساساً جواب آنها درون متن نباشد.
هدف از این کار، ایجاد تمرکز در هنگام مطالعه است. با این کار، هنگام مطالعه، تمرکز بیشتری خواهید داشت و بهتر مطالب را درک می کنید، زیرا ناخودآگاه به دنبال پاسخ سؤالات خود خواهید بود. تمام دانشمندان و مخترعین، بخاطر سؤالات ذهنی شان و فعالیتهای غیر ارادی که برای رسیدن به پاسخ داشته اند، به موفقیت دست یافته اند. ایجاد سؤال در ذهن، شما را به سوی پاسخ هدایت می کند.
سوال گذاری، کنجکاوی و خلاقیت می آفریند. همه دیده بودند که سیب از درخت می افتد، اما به آن توجه نمی کردند. نیوتن برای این رویداد، سؤال ایجاد کرد "چرا سیب از درخت به پایین افتاد؟"
شما را به شرکت در یک دوره رایگان تأثیر گذار دعوت می کنم.
این دوره، شما را با خودتان آشناتر می کند.
برای دیدن توضیحات دوره رایگان، روی اینجا کلیک نمایید
۴- خواندن متن
در این مرحله متن را بخوانید. به هر نکتۀ کلیدی که رسیدید همان لحظه آنرا یادداشت نمایید. آنرا به بعد موکول نکنید، بایستی همان لحظه که نکته ی مهمی را دیدید، اینکار را انجام دهید و البته سعی کنید کلمات کلیدی را یادداشت نمایید. هنگام خواندن، روی قسمتهایی که متوجه نشدید، معطل نشوید و یا برنگردید تا دوباره آن را بخوانید. فقط یک علامت سوال (؟) در کنار قسمت مورد نظر قرار دهید.
گاهی اوقات ممکن است در ادامه، توضیح ابهام خود را مشاهده نمایید و بدین صورت آنرا برطرف نمایید و اگر توضیحی نیز در آن مورد وجود نداشته باشد، راهکار آن نیز ارائه خواهد شد؟ در این مرحله نکات مهم را به شکل خطی پشت سر هم یادداشت نمایید. در این مرحله، الگوی یادآوری یا طرح شبکه ای هنوز وارد نشده است.
5- بازنگری
مرحله ی پنجم، مرحله ی بازنگری است. در این مرحله، نکاتی که در مرحله ی قبل نوشته بودید را یک بار مرور می نمایید تا ببینید آیا با دیدن آن کلمات کلیدی، قادرید جملات و مطالب مربوط به آنها را به یاد آورید یا خیر؟ اگر توانستید که عالی ست، اما اگر نتوانستید، دوباره به متن مراجعه کرده و جمله یا عبارتی که دربارۀ آن نکته است را مطالعه می نمایید و در صورتی هم که احتیاج به تصحیح داشت، این کار را انجام می دهید.
علت اینکه با دیدن کلمات کلیدی، جملۀ مربوط به آنرا به یاد نمی آورید دو چیز است:
۱- کم یادداشت کرده اید یا
۲- بد یادداشت کرده اید.
در مورد اول بعنوان مثال بایستی ۵ نکته را یادداشت می کردید امّا ۳ نکته را نوشته اید و یادداشتتان ناقص است. برخی افراد به گونه ای یادداشت برداری میکنند که بعداً خودشان نیز نمی دانند منظورشان چه بوده
و در مورد دوم، نکته ای یادداشت کرده اید که کلیدی و مهم نبوده است.
۶- الگوی یادآوری
در این مرحله، مطالبی که در مرحله ی چهارم یادداشت کرده اید و در مرحله ی پنجم مورد بررسی و بازنگری قرار داده اید را بر روی یک الگوی یادآوری وارد می نمایید که به "نقشه ذهنی" معروف است.
کارگاه نقشه ذهنی در شرکت همراه اول:
۷- تفکر و امتحان
مرحله ی هفتم، مرحلۀ تفکر و امتحان است. خود را درباره ی آنچه بدست آورده اید، مورد آزمایش قرار دهید. بدین صورت که الگوی ترسیم شده در قسمت قبل را در ذهن ترسیم نموده و روی کاغذ بیاورید.
اینکار را از شاخه های اصلی شروع می کنید و وارد شاخه های فرعی می شوید و هر جزء را یک به یک رسم می نمایید. ممکن است بعضی بخشها را از یاد برده باشید. ایرادی ندارد، ابتدا سعی کنید آنرا به خاطر آورید و اگر چیزی به یادتان نیامد، به نقشه ی ذهنی خود برگردید و آنرا مشاهده کنید و طرح خود را تکمیل نمایید. در این حالت، ذهن شما، دریافت بهتری خواهد داشت و کلمات کلیدی بهتر و به مدت طولانی تری در ذهنتان خواهد نشست.این تلاش برای به خاطر آوری، بسیار مفید و مؤثر است. شاید برایتان پیش آمده که امتحانی را داده اید که یک سؤال آنرا نتوانسته اید پاسخ دهید. هر چقدر فکر کرده اید، پاسخ آن به یاد شما نیامده است. آنروز، بعد از امتحان که به کتاب مراجعه کردید، با تعجب دیدید که جواب آنرا بلد بودید، اما در لحظه ی امتحان، چیزی به یاد نمیآوردید. مدتها بعد، امکان دارد پاسخ سؤالاتی را که در امتحان داده بودید را فراموش کنید، امّا پاسخ این سوال را هرگز از یاد نمی برید.
دلیل این موضوع آنست که شما روی این سؤال خیلی فکر کرده بودید و ذهن شما با آمادگی و تشنگی ای که از آن تفکر بدست آورده بود، جواب سوال را به خوبی فهمید و برای مدت طولانی آنرا نگهداری کرد.
می خواهم برای تقویت مهارت "فن بیان و سخنوری" خود، در یک دوره حرفه ای آنلاین خصوصی شرکت کنم. (از اینجا وارد شوید)
۸- مرور
در مرحله ی مرور الگویی که رسم کرده بودید را همانند یک معلم برای خودتان یا شخص دیگری توضیح دهید.
هفت مرحله ی قبل، مراحل یادگیری بودند و بایستی بدانید که یادگیری نمی تواند ضامن یادآوری باشد. مرحله ی مرور که همان یادآوری است را بلافاصله پس از مرحله ی امتحان انجام دهید.
فرایند ادارک در سه مرحله شکل میگیرد:
خواندن، یادگیری، یادآوری
خیلی از افراد در دو مرحله ی اول مشکل خاصی ندارند، یعنی مطالب را میخوانند و یاد هم میگیرند. اما زمان یادآوری دچار مشکل می شوند.
مرحله ی مرور که همان یادآوری است، چند قسمت دارد که در صورت درست اجرا شدن، نتیجۀ باورنکردنی از آن می گیرید.
در این مرحله، جدیت نقش مهمی دارد، یعنی بایستی با جدیت، همه ی مراحل را انجام دهید.
با توجه به منحنی فراموشی ابینگهاوس (نمودار بالا)، مراحل مرور و تعداد آن بصورت زیر می باشد.
۱- مرور بلافاصله بعد از تفکر و امتحان است،
۲- بعد از ۲۴ ساعت یکبار دیگر الگوی یادآوری را مرور می نمایید،
۳- یک هفته ی بعد، بار دیگر الگوی یادآوری را مرور می کنید،
۴- یک ماه بعد، دوباره مرور را انجام می دهید،
۵- پس از گذشت چهار ماه از مرور قبل، یکبار دیگر الگو را مرور می کنید.
دقت داشته باشید ابتدای زمانهایی که بیان شد از همان تاریخ مرور قبل است. یعنی اگر اولین مرور مثلاً در تاریخ ۹/۳/۹۶ شکل گرفته، مرحله دوم در تاریخ ۱۰/۳/۹۶ مرحلۀ سوم در تاریخ ۱۷/۳/۹۶ ، مرحلۀ چهارم در تاریخ ۱۷/۴/۹۶ و مرحلۀ پنجم در تاریخ ۱۷/۸/۹۶ شکل می گیرد.
شاید سوالی پیش بیاید که این همه مرور خیلی وقتگیر نیست؟ در جواب باید گفت که این روش، روی صدها و هزاران نفر تجربه شده است و نتیجه اینکه تمام مراحل هشتگانه ی یادگیری و پنجگانه ی مرور، به اندازۀ دو بار خواندن معمولی وقت نیاز دارد. نکته دیگر اینکه اجرای این روشها روی همۀ درسها و مطالب ضرورتی ندارد، بلکه می توانید آنرا فقط روی دروس و مطالبی که دارای اهمیت بیشتری هستند و برای یادگیری و مرور آنها به وقت بیشتری نیاز دارید، اجرا نمایید.
برای توضیحات بیشتر، روی تصویر بالا کلیک کنید
بهتر است یک کلاسور یا پوشه تهیه کنید و طرحهای مربوط به درسهای مختلف را دسته بندی کنید و درون کلاسور یا پوشه قرار دهید. مثلاً طرحهای زیست شناسی، فیزیک، عربی، ریاضی، معارف و … هر یک را به طور جداگانه در کلاسور یا پوشه طبقه بندی می کنید.
سپس در قسمت بالای طرحها یا در سمت چپ یا در سمت راست تاریخ هایی را که باید در آن روز آن طرح را مرور کنید، می نویسید و یک مربع هم در کنارش می کشید و حالا هر روز قبل از اینکه درس آن روز را بخوانید نگاه می کنید که کدام طرح تاریخ مرورش فرا رسیده است و آن را مرور می کنید و بعد از مرور یک علامت درون مربع می گذارید، به این معنی که این طرح در تاریخ معین خودش مرور شد و به همین منوال تاریخهای بعدی را هم تعیین می کنید. پس توجه داشته باشید، مرور بر خواندن مقدم است. امکان دارد در یک روز یک مرور داشته باشید، در یک روز دیگر سه مرور و در روزی دیگر، ده مرور و بعضی روزها هم شاید طرحی برای مرور کردن نداشته باشید.
امروزه متخصصین یادگیری همگی معتقدند، این شیوه ی یادگیری، کاملترین و بهترین روش مطالعه است. حتی اگر تمام هشت مرحله را نیز نتوانید انجام دهید، باز هم تأثیر گذار خواهد بود.
دانش آموزان و دانشجویانی که این روش را عمل کرده اند، به نتایج باورنکردنی دست یافته اند. عده ای شاید تصور کنند که این روشها فقط در مطالب حفظی کاربرد دارد، خیر. این روش در همۀ مباحث از جمله مباحث محاسباتی، یادگیری زبانهای خارجی و سایر مطالب نیز کاربرد دارد.
برگرفته از dabiraan.ir
سلام این روش خیلی وقته که دیگه در سطح جهانی استفاده نمیشه و یه جورایی نا کار آمد هست
ممنون از نظردهی شما
خیر، این روش کاملا منطبق بر عملکرد مغز است و اتفاقا روی موضوعات مختلف در حال پیاده سازیست
طبق چه منبعی شما این حرف رو می زنید؟
لطفا بدون پشتوانه صحبت نکنید!
لطفا روشهای جدیدی که در جهان استفاده می شود را بفرمایید
تا صحبت شما از یک ادعا خارج شود
ممنونم از توجهتون
عالی بود
سپاسگزارم از شما
عالیی بود مث همیشه
در مرحله چهارم تنها یک بار خوندن مطلب کافیه ؟؟؟
سلام
سپاس از توجه شما
بله، یکبار خواندن متن با دقت و طبق روش ارائه شده، کافیست
با آرزوی بهروزی
اين روش و آقاي عباس منشم خيلي خيلي توصيه کرده بودن ولي متاسفانه با پول ميفروشنش درحالي که اينجا رايگانه
سلام به شما دوست عزیز
خوشحالیم از جلب نظر شما
مطالب سایت تا حد امکان رایگان است، امیدوارم بهره ببرید
سلام از شما تشکر میکنم که راه های بهبود سطح دانش و تحصیل نسل جوان رو،که برای بدست آوردنش هزینه های همه جانبه کردید،،بصورت رایگان در اختیار همگان قرار میدید.
امیدوارم نگرش میهن دوستی و نوع دوستی شما در سطح جامعه گسترش روزافزون پیدا کنه.
با آرزوی توفیق الهی برای شما.سپاس.
سلام به شما خانم ندری گرامی
خوشحالم که مورد توجه شما قرار گرفته است و ممنونم از قدرشناسی و عزت نفس بالای شما
به امید دیدار شما در سمینارهای آموزشی موسسه
سلام و ممنون از تجربیاتی که به آسانی در اختیار خوانندگان قرار دادید . لطفا کمی در مورد مرحله ی الگو نویسی توضیح بیشتری بدهید . مثلا اینکه چگونه می توان الگو نویسی خلاصه و کاملی نوشت …
ممنون
سلام به شما محمد عزیز
این توضیحات بایستی بصورت شفاهی ارائه شود. در صورت امکان یک پیام به دایرکت بنده در اینستاگرام دهید تا برای شما فایل صوتی ارسال کنم
@amirahmadi_59
جالب بود
خوشحالیم. ممنون از انعکاس نظرتان
کاملا از روی متدهای اموزشی اقای سیدا رونویسی کردین
دوست عزیز
بهتره بدونید که علم و تکنیک، در یک گروه تحقیقاتی تولید می شود و توسط کارشناسان آن حوزه مورد استفاده قرار می گیرد
آقای دکتر و سایر مدرسان نیز از همین تکنیکهای تولید شده استفاده می کنند و مخترع آن نیستند
پس متوجه باشید که اگر روشی را در یک کلاس دیدید، دلیل بر آن نیست که سایرین، روش این کلاس را دزدیده باشند، بلکه همه در حال استفاده از یک روش استاندارد تحقیق شده هستند
ممنون از صبوری شما
پس دانشگاه هاروارد روش مطالعه آقای سیدا رو دزدیده ؟؟!!!!!!!!
مطمئنا آقای دکتر سیدا، از روش دانشگاه هاروارد استفاده فرموده اند
این مطلب قابل توجه دانشجویان آزمونهای حقوقی باشه…
فوقلاده س.متشکرم
سپاس از توجه شما دوست خوبم
سلام و خسته نباشید این روش از نظر من خیلی وقت گیر هست واس درس های که حجم متنی شون زیاد
سلام
ممنون از متن خوبتون
یک سوالی داشتم
یک کتابی که مثلا حدود ۱۰ فصل دارد و صفحات زیاد دارد ، این مراحل بایدچطور باشد؟
برنامه مرور چطور میبشود؟
ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام و سپاس از توجه شما دوست خوبم
اگر مطالب هر فصل اینقدر زیاد است که می تواند در یک مایندمپ قرار گیرد، می توانید برای این کتاب ۱۰ مایندمپ تهیه نمایید و در هر بار مرور، آنها را مطالعه نمایید
در هر صورت، تعداد مایندمپ شما بستگی به حجم محتوای کتاب تان دارد
با آرزوی موفقیت های بیشتر
ممنون از جوابگویی شما
برای حفظ لغات زبان یا شعر چطور ، چه روشی پیشنهاد میدهید؟
برای مرورانها منظورم لغات زبان روش علمی ان چی هست؟
سپاس از شما جناب محمد عزیز
برای حفظ لغات، یکی از بهترین روشها، روش یادگیری لاینتر هست که خوشبختانه اپلیکیشن های خوبی هم در این رابطه ارائه شده که می توانید در موبایل خود از آن استفاده کنید
موفق باشید
به فرض یک کتاب ۱۰ تا مایندمپ داریم و خواندن کل کتاب مثلا یک ماه طول میکشد
ایاهر ماینمپ برنامه مرور خودش را باید گذاشت مثلا هر ماپندمت یک مرور ۲۴ ساعته، یک مرور یک هفته و..
یا اینکه کل کتاب کل مطالعه ان که تمام شد ، همه مایندمپ ها را یکجا با هم دربرنامه مرور میاوریم
ممنون میشم جواب دهین
بله، روش اصولی اینست که هر مایندمپ را با روش مرور ازائه شده یادآوری بفرمایید
با سلام و وقت بخیر
روش فتوریدینگ که این روزها زیاد شنیده می شود را چگونه ارزیابی می کنید؟
با سلام و تبریک بخاطر ورودتان به سایت
تکنیک اصلی بکار رفته در روش فتوریدینگ و سایر روشهای مشابه، دقیقا همین مراحل است که در این مقاله خواندید
با تشکر
سلام برای برعکس رفتن این تکنیک یعنی تبدیل یک تصویر مایندمپ به نوشته چه مسیری رو پیشنهاد می دید؟
سلام دوست خوبم
نمیدانم چه دلیلی برای اینکار وجود دارد.
مایندمپ مختص شماست و قرار نیست شخص دیگری از آن سر در بیاورد.
شما هم بصورت واضح و گویا، به مایندمپ خود رسیده اید که برای شما کاملاٌ قابل فهم است.
سپاس از توجه تون
سلام
برای مطالبی که خیلی جزیی هستند مثل آناتومی چ پیشنهادی دارید؟
الگوی یادآوری باید ب چ شکلی باشه برای مطالبی ک بسیار حجیم هستند
اقا خیلی وبسایتتون عالیه
سلام بر شما
ممنون از انرژی خوبتون
خوشحال می شیم که در پیج آموزشی ما هم حضور داشته باشید
insta: amirahmadi_59
بسیار مفید و سودمند. سپاس
سپاسگزارم از توجه و بهره مندی شما
با سلام
سوالی ک از خدمتتون داشتم اینه ک اگر کتابی را ک برای اولین بار میخوانیم، مگه با ی بار خواندن مطلب،میشه ب نکات مهمش پی برد!؟
و اونو فهمید!؟
و اگه نکته ای جا بمونه،چطور پی ببریم؟
با تشکر از شما
سلام عباس آقای عزیز
مسلما هیچگاه با یکبار خواندن، به کل مطالب آگاه نخواهیم شد
موضوع اینست که همان مطالبی که فراگرفته اید را به این روش می توانید به خاطر بسپارید
البته بزرگان گفته اند که کتاب خوب را بایستی چندین بار خواند، به این دلیل که با هر بار خواندن، مطلب جدیدی برداشت خواهید کرد.
با آرزوی کامیابی
سلام ببخشید ميخواستم بدونم روش تصویر سازی ذهنی به چه دردی میخوره
چون خیلی جاها در این باره حرف زدن متل روش کاخ ذهنی ومیگویند که خیلی مفیده نظر شما چی هست؟
ممنون میشم اگر جواب دهید
روش تصویر سازی ذهنی، در موارد مختلفی از زندگی قابل استفاده است و تاثیرات بزرگی دارد. این تاثیرات بخاطر ساختار مغز و ارتباط آن با متافیزیک، بحث بسیار گسترده ایست که پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر به پیج اینستاگرام من به آدرس faenho.ir@ وارد شوید و دنبال نمایید. سپاس از همراهی شما
عالی بود راه بهتری وجود ندارد مثلاً تند تر بتونیم سوال حفظ کنیم
هر چه بیشتر تمرین کنید، سرعت مغزتان بالاتر خواهد رفت
ببخشید
اگه بخوایم ۵۵۰تا سوال حفظ کنیم حداقل باید هر روز چند سوال رو حفظ کنیم که یادمون بمونه
…
محدودیتی برای ذهن وجود نداره، می تونید تمام سوالات رو در مایندمپ بیاورید