مدیریت ترس از سخنرانی (قسمت دوم)

طبق بررسی های صورت گرفته، صحبت کردن در جمع، برای ۵۴ درصد از آدمها، ترسناک تر از مرگ است. این در حالیست که ما در موقعیت های مختلف نیازمند صحبت کردن در جمع های کوچک و بزرگ هستیم و اگر از این کار خودداری کنیم، فرصتهای بزرگی را در زندگی از دست می دهیم.

اگر به این موضوع علاقمندید، ابتدا مقاله ی قبل را از اینجا بخوانید.

 

در پایان این مقاله می توانید، فایلهای صوتی سمینار "فن بیان و مهارت سخنرانی" با تدریس مهندس امیر احمدی را به طور رایگان دریافت نمایید.

 

فضای جدید

وقتی انسان در فضا و موقعیت جدید قرار می گیرد، ناخودآگاه احساس دلهره دارد. فضای جدید، چون در قسمت ناشناخته های ماست، در ما ترس ایجاد می کند.

این فضای جدید می تواند همان مهمانی های همیشگی باشد، با این تفاوت که بعنوان مثال از ما خواسته شود، برای اولین بار آوازی را بخوانیم. چون مغز ما چنین تجربه ای را از قبل نداشته است، پیام ترس می دهد.

یا می تواند درخواستی از یک خواننده برای صحبت جلوی جمعیت باشد، در حالیکه قبلا جلوی هزاران نفر فقط آواز خوانده و تجربه ی صحبت نداشته است. اگر چه اینبار هم قرار است جلوی همان جمعیت قرار گیرد، اما نوع آن متفاوت است. ویدئوی زیر گواه این موضوع است:

 

یک خواننده، زمانی که قصد خواندن مقابل هزاران نفر را دارد، با اعتماد به نفس پیش می رود، زیرا اینکار را قبلاً ده ها بار انجام داده و مغز، نسبت به جوانب آن کاملاً آگاه است. ولی اگر حتی قسمتی از روش سابق تغییر کند، از نظر مغز یک تهدید قلمداد می شود و او را دچار اضطراب می کند.

اتفاقات ناگهانی

یکی از دلایلی که مغز ما نسبت به شرایط جدید مقاومت نشان می دهد، نگرانی از بروز اتفاقات ناگهانیست. اتفاقاتی که قبلاً پیش بینی نشده و شرایط جدید، احتمال بروز آنرا بالا می برد.

این اتفاقات ناگهانی در سخنرانی می تواند قطع شدن سیستم صوتی، قطع برق، اتمام شارژ لپ تاپ، قطع میکروفن و یا زمین خوردن ناگهانی باشد.

غلبه بر این ترس

اگر قرار است در یک موقعیت جدید قرار بگیرید، سعی کنید تا حد امکان، شرایط آنرا از قبل تجربه نمایید. مثلاً زودتر به سالن بروید، یا در زمانی که کسی در آنجا نیست، در فضای سالن قدم بزنید و تمام موقعیت های آنرا تجربه نمایید.

برای غلبه بر ترسهای ناشی از اتفاقات ناگهانی، بهترین راهکار اینست که بدترین شرایط را در نظر بگیرید و از قبل، روشی برای ادامه دادن کار پیدا کنید.

مثلاً در مورد قطع برق می توانید در نظر بگیرید که در بدترین حالت، بایستی در تاریکی سخنان خود را ادامه دهید. بنابراین بایستی مطالب مورد نظر را قبلاً بصورت مکتوب همراه داشته باشید تا با استفاده از یک چراغ قوه بتوانید مطالب بعدی صحبت را ببینید.

اگر سیستم صوتی قطع شود، احتمالاً مجبورید با صدای بلندتری صحبت کنید تا صدای شما به نفرات انتهایی سالن برسد. بنابراین نیازمند تمرینات صداسازی هستید. این تمرینات به شما کمک می کند که از پس اینکار برآیید و دچار مشکل نشوید.

تا حدی طبیعی

ترس از سخنرانی، یک ترس کاملاً طبیعی ست و تمام سخنرانان، قبل از شروع سخنرانی خود دچار ترس می شوند. حتی برجسته ترین سخنرانان نیز دچار این دلهره ی هستند.

کاری که آنها می کنند اینست که بر این ترس غلبه کرده و آنرا مدیریت می کنند. ترس از سخنرانی وجود دارد، اما نباید مانع سخنرانی شود و وظیفه ی سخنران اینست که با وجود دلهره و ترس، قدم بردارد و پشت تریبون برود.

البته میزان این ترس در سخنرانان حرفه ای بسیار کمتر است، اما صفر نیست. هر چند اندکی بعد از شروع، کاملاً از بین می رود و سخنرانی، تبدیل به کاری لذتبخش و خوشایند می شود.

چه کسانی نمی ترسند؟

مارک تواین می گوید:

دو نوع سخنران وجود دارد، کسی که می ترسد و کسی که دروغ می گوید.

 این بدین معناست که اساساً همه قبل از شروع سخنرانی می ترسند، تنها تفاوت در میزان این ترس و نحوه ی نشان دادن آن است.

طرح این موضوع می تواند باعث آسودگی فرد شود. بسیاری از افراد تصور می کنند که تنها آنها هستند که دچار این دلهره اند و ترس از سخنرانی برای آنها، اتفاقی غیر عادیست، در حالیکه موضوع بیان شده گویای آنست که ترس از سخنرانی کاملاً طبیعی بوده و در همه ی افراد از جمله سخنرانان سرشناس و برجسته وجود دارد.

درمان ذهنی ترس از سخنرانی

برای درمان یا به عبارت بهتر، کاهش ترس از سخنرانی، مهمترین اقدام، آگاهی و آمادگی ذهنی ست. اگر باورهای ذهنی مربوط به این موضوع اصلاح نشود، تغییری در روند مواجهه با ترس روی نخواهد داد.

روشهایی که روی ذهن عمل می کند، قادر است تا ما را از لحاظ روحی و روانی برای شروع سخنرانی آماده کند. در واقع آنچه که ما را بسوی جلو هل می دهد، باورهای ذهنی ماست که درباره ی سخنرانی نیز بایستی تنظیم و برقرار شود.

تصویر سازی ذهنی

برای کاهش ترس از سخنرانی، روشهای مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین و کم هزینه ترین روشها، تصویر سازی ذهنی ست.

مغز ما بخاطر دارا بودن نورون های آینه ای، تفاوتی بین تجسم و واقعیت قائل نیست و اگر چیزی را به وضوع در ذهن ببیند، آنرا واقعی تصور می کند و همان واکنشی را نشان می دهد که در حالت واقعی بودن، انجام می داد.

ساده ترین و قابل لمس ترین مثال، تصور و تجسم خوراکی های ترش مثل ترشک و لواشک است. مغز شما همین حالا، به محض تجسم این خوراکی ها، شروع به ترشح بزاق در دهانتان می کند.

شاید بپرسید که این نرون ها چرا وجود دارند و چه فایده ای دارند. پاسخ اینست که اگر نرون های آینه ای نبودند، شما هیچگاه با دیدن، چیزی را یاد نمی گرفتید.

شما بسیاری از توانایی های خود را فقط با دیدن بدست آورده اید، مثل نقاشی و هنرهای دستی. مطمئناً افراد زیادی را دیده اید که حرفه ای را صرفاً با دیدن انجام آن توسط یک استادکار، فرا گرفته اند و این فرآیند، صرفاً به دلیل وجود نرون های آینه ای قابل تحقق است.

روش تصویر سازی ذهنی به این صورت انجام می گیرد که در جایی ترجیحاً ساکت و بدون مزاحمت، می نشینید و فرآیندی را که قرار است در آینده انجام دهید، به وضوح و جزئیات کافی در ذهن می سازید و دنبال می کنید.

خود را می بینید که با اعتماد به نفس بالا به سمت سن قدم برمی دارید و پشت میکروفن قرار می گیرید. حضار را می بینید که با اشتیاق به شما نگاه می کنند و منتظرند تا صحبتهای شما را بشنوند. آرامش قبل از شروع را در خود حس می کنید و لبخندی بر لب می زنید. صحبتهای خود را با کلامی محکم و رسا شروع می کنید و ادامه می دهید.

سعی کنید تمام جزئیات سخنرانی خود را ببینید و آنرا مدیریت کنید. مطمئناً پس از این تجسم، احساس بسیار خوشایندی خواهید داشت. گویا واقعاً چنین سخنرانی ای را با موفقیت انجام داده اید.

جالب اینکه وقتی در دنیای واقعی، در چنین موقعیتی قرار می گیرید، احساس می کنید که این شرایط برایتان آشناست و قبلاَ آنرا تجربه کرده اید. از همین رو، مغز ما که شرایط را آشنا می بیند، آنرا امن تعبیر می کند و ترس کمتری احساس خواهد کرد.

جملات هدایت کننده

وقتی می خواهید از جا بلند شوید و به سمت جایگاه سخنرانی بروید، بهتر است گفتگوی درونی مثبتی با خود داشته باشید.

وقتی با خود صحبت می کنید و از جملات تأکیدی مثبت استفاده می نمایید، این خود شما هستید که روحیه می گیرید و خود را توانمند احساس می کنید. در واقع خود شما بعنوان یک مربی روحیه دهنده برای خود عمل می کنید و باعث بالاتر رفتن اعتماد به نفستان می شوید.

جملاتی مثل اینکه:

  • می تونم اینکار رو انجام بدم
  • خودم رو دوست دارم
  • مخاطبانم رو دوست دارم

به شما روحیه می دهد. مخاطبان را ببینید و با هیجان با خود بگویید: "وای! شما اینجا هستید!" وقتی باور داشته باشید که همه آمده اند و تمایل دارند  سخنرانی خوبی از شما بشنوند تا وقتشان به خوبی سپری شود، آنها را پشتیبان خود خواهید دید.

دیدن پایان سخنرانی

قبل از شروع سخنرانی، پایان دلپذیر و موفقیت آمیز سخنرانی تان را تجسم کنید. خود را ببینید که توسط حضار احاطه شده اید و افراد بخاطر سخنرانی مفید و اثربخشتان از شما سپاسگزاری می کنند.

این تجسم نیز می تواند روحیه ی شما را برای ایراد یک برنامه ی ارزشمند تقویت کند و به شما امیدواری ببخشد.

ترسهایت را بترسان

اگر تمایل دارید که درباره ی ترس و راههای غلبه بر آن بیشتر بدانید، توصیه می کنم کتاب الکترونیکی رایگان من با نام "ترسهایت را بترسان" را مطالعه کنید. در این کتاب، آگاهی فوق العاده ای به شما اضافه خواهد شد. برای دریافت کتاب، روی تصویر زیر کلیک کنید.

 

درمان عملی ترس از سخنرانی

درمان عملی ترس از سخنرانی، فقط و فقط، کسب آمادگی و مهارت از طریق تمرین کردن است. یکی از بزرگترین عوامل کاهش ترس از سخنرانی، اطمینان درونی از داشتن مهارت لازم برای سخنرانی است. اگر مطمئن باشیم که مهارت لازم در ما وجود دارد، بخش بزرگی از نگرانی خود را از دست خواهیم داد. مهمترین روش  بدست آوردن مهارت سخنرانی، تمرین، تمرین و تمرین است.

در مقالات بعد، درباره ی روشهای عملی کسب مهارت سخنرانی صحبت خواهیم کرد.

برای مطالعه، روی اینجا کلیک کنید.

امیر احمدی

 

۱۰۰% تخفیف برای دریافت محصول "سمینار فن بیان" با استفاده از کد تخفیف sokh

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.